Je ziet dat veel mensen last hebben van dit probleem, vooral met de wat oudere iPhones. Wanneer je iPhone langzaam oplaad is het belangrijk om te achterhalen wat het probleem is. Het probleem kan namelijk veroorzaakt worden door bijvoorbeeld de oplaadpoort, oplaadkabel, de kabel, batterij of de software. Het is dus belangrijk om eerst onderzoek te doen naar wat het probleem zou kunnen veroorzaken. Hieronder hebben we een aantal oorzaken met oplossingen weergeven, die jou kunnen helpen om je batterij of accu weer normaal te kunnen opladen:

Probleem met de oplader/kabel

Wil je erachter komen of het probleem wordt veroorzaakt door je oplader? Probeer dan een andere oplader! Als die nog steeds langzaam oplaadt betekent het dus dat het probleem niet hierdoor wordt veroorzaakt.

Afwijkende waardes

Naarmate het gebruik van je iPhone, gaat de smartphone anders reageren op waardes van de accustatus. Ook tijdens het opladen zullen deze waardes gaan afwijken. Dit betekent dat de iPhone anders gaat reageren dan normaal. Het komt vaak voor dat de batterijstatus veel minder percentage aangeeft, terwijl de iPhone daadwerkelijk een stuk voller is. Om dit probleem uit de wereld te helpen,  moet de accu van je iPhone gekalibreerd worden. Hieronder het stappenplan:

  1. Laad de batterij helemaal leeglopen;
  2. Wacht totdat de iPhone zichzelf volledig heeft uitgeschakeld;
  3. Leg je toestel aan de oplaadkabel;
  4. Wacht totdat het toestel volledig is opgeladen;
  5. Laat het toestel nog een tijdje aan de lader (1u) liggen.

De accu is als het goed is nu gekalibreerd. Dit betekend dat je toestel weer de juiste waardes hanteert. Leg de iPhone aan de lader om te kijken het toestel sneller oplaadt. Is dit niet het geval? Dan wordt het probleem niet veroorzaakt door de afwijkende waardes van de accustatus.

Software probleem

Er kan ook sprake zijn van een softwareprobleem. Om te checken of er een software probleem aanwezig is, moet je het toestel in de veilige modus opstarten. Dit kan je als volgt doen:

  1. Zorg dat het toestel aanstaat;
  2. Houd de power knop aan de zijkant van je toestel enkele seconden ingedrukt;
  3. klik nu op de knop ‘uitschakelen’, en doe dit een paar seconden;
  4. Selecteer opstarten in de veilige modus;
  5. Klik op ‘OK”.

Test nu of je toestel sneller oplaadt. Is dit niet het geval? Dan kan je het toestel weer terug zetten naar het normale besturingssysteem door de power knop ingedrukt te houden en te klikken op opnieuw opstarten.

Probleem met de batterij

Het kan natuurlijk ook direct aan de batterij liggen. Het toestel verouderd, maar ook de batterij en de accu lijden hieronder. Bekijk eerst of je toestel nog binnen de fabrieksgarantie valt, zo kun je gemakkelijk een gratis batterij krijgen. Wanneer je toestel niet meer onder de fabrieksgarantie valt,  kan je mogelijk wel gebruik maken van de extra service die de provider biedt.

Het is dus belangrijk om eerst het probleem te achterhalen, en dan pas actie gaan te ondernemen. Probeer de verschillende oorzaken met oplossingen die hierboven zijn weergeven uit om zo het probleem te achterhalen. Daarnaast zou je ook nog altijd naar een servicepunt kunnen gaan, die je verder helpen met dit probleem. Heel veel succes!