Neonverlichting biedt een geweldige manier om aandacht te trekken van het publiek, en wordt dan ook al tijden ingezet al reclamemiddel. Neonverlichting is echter niet alleen maar een manier om reclame vorm te geven, maar is ook in te zetten als artistiek medium. In de hedendaagse kunstwereld zetten kunstenaars neonverlichting in om hun creatieve visies tot leven te brengen. In dit blog lichten we de ontwikkeling van neonverlichting als artistiek medium uit.
De geschiedenis van neonverlichting
De opkomst van neonverlichting als kunstmedium begon in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Kunstenaars als Dan Flavin, Bruce Nauman en Keith Sonnier namen afscheid van de traditionele materialen die werden gebruikt in de beeldhouwkunst (denk aan hout en steen). In plaats daarvan creëerden ze driedimensionale werken met behulp van neonverlichting. Deze werken waren niet bedoeld als reclame, maar functioneerden als artistieke expressie die de grenzen tussen kunst en design oversteeg.
In de decennia daarna is neonverlichting een belangrijk onderdeel geworden van de hedendaagse kunstwereld. Zo wordt neon ingezet in verschillende kunstdisciplines, zoals beeldhouwkunst, installatiekunst en videokunst. Via neonverlichting kan ruimte en diepte worden gecreëerd en kunnen opvallende visuele statements worden gemaakt.
De Founding Father van neon kunst
Dan Flavin, ook weleens de schepper van neon kunst genoemd, werkte oorspronkelijk in de postkamer van het Guggenheim museum, als liftbediende en bewaker in het Museum of Modern Art. Hier raakte hij bevriend met kunstenaars als Lucy Lippard en Robert Ryman en Sol LeWitt. Hij speelde met het idee om licht te verwerken in zijn sculpturen, en werd hierin aangemoedigd door zijn artistieke vrienden. Dit resulteerde in zijn “Icons serie’’, bestaande uit zijn eerste werk dat werd vervaardigd met behulp van neon verlichting. Dit markeerde het begin van Flavins artistieke carrière waarin hij verder experimenteerde met kleur, licht en vormen.
Duurzaam alternatief neonverlichting
Tegenwoordig worden led letters ook gebruikt als alternatief op traditionele neonverlichting. Het voordeel van LED verlichting is onder andere dat dit type letters relatief lang meegaat, weinig stroom gebruikt, de verlichtingssterkte consistent is en tegenwoordig in allerlei kleuren te produceren is. Een duurzaam alternatief voor het geliefde neon dus. Op die manier kan de reclame- en kunstwereld dit materiaal blijven omarmen, en tegelijkertijd meebewegen met de schreeuw om verduurzaming.
Neon verlichting als reclame en artistiek medium
Neonverlichting associeer je misschien in eerste instantie met de oplichtende neon letters in cafés, winkeletalages of straatverlichting. En die (reclame)toepassingen zijn logisch; het creëert een vrolijke sfeer en trekt meteen de aandacht van passanten. Ook in de kunstwereld wordt neonverlichting ingezet als medium, omdat het een krachtige en visueel opvallende manier biedt om ideeën uit te drukken. Kortom, neonverlichting is dankzij de diverse toepassingsmogelijkheden niet gelimiteerd tot alleen de reclamewereld of kunstwereld, en biedt de ruimte om op creatieve manier de aandacht te trekken of een boodschap op krachtige wijze te verkondigen.