Het kiezen van de juiste social media kanalen is cruciaal voor de strategie. Via social media kan er een grote doelgroep bereikt worden, die misschien door andere manieren niet bereikt zou kunnen worden.  Het is van belang om onderzoek te doen naar waar uw doelgroep actief op is, om zo een goede overweging te kunnen maken. Hieronder worden de meeste gebruikte en effectiefste kanalen weergeven, die uw onderneming zouden kunnen helpen met het bereiken van de doelgroep.

  1. Twitter

 Wereldwijde gebruikers: 330 miljoen

Het is duidelijk dat Twitter niet de hoogste gebruikersaantallen heeft, maar toch een grote impact heeft op de wereld. Twitter maakt gebruik van een makkelijke en open communiceerbaar platform, de berichten op Twitter zijn namelijk gemakkelijk te delen.  Doordat de berichten op Twitter makkelijk te delen zijn, worden ook mensen via andere platformen hiermee bereikt.  De berichten worden gemakkelijk verspreid, waardoor er een potentiële kans bestaat op een viraal effect. Wil je als bedrijf middenin het nieuws komen? Maak dan zeker gebruik van Twitter.

  1. Pinterest

 Wereldwijde gebruikers: 335 miljoen

Pinterest wordt ook wel een verzamelplek genoemd. Er kunnen foto’s, ideeën die bestaan uit tekst en andere content geplaatst worden.  Uit onderzoek blijkt dat vooral veel vrouwen op Pinterest actief zijn, Wil je als bedrijf de merkwaarde laten zien via visualisaties? Maak dan zeker gebruik van Pinterest.

  1. LinkedIn

Wereldwijde gebruiken: 675 miljoen

Bij LinkedIn zie je al een groot verschil in gebruikersaantallen in vergelijking met de social media kanalen hierboven.  LinkedIn is een kanaal speciaal gericht op zakelijk gebied, perfect voor ondernemers dus. Het kanaal is geschikt voor elke ondernemer. Wel heeft de content die geplaatst wordt een duidelijke overeenkomst met elkaar, namelijk zakelijke berichten. Op LinkedIn zie je dus niet gauw leuke foto’s van uiteten, vakantie of eten voorbij komen. Via LinkedIn kan je de professionaliteit van je bedrijf uitstralen door middel van contact met belangrijke stakeholders.

  1. Instagram

Wereldwijde gebruikers: 1 miljard

Instagram is een van de hotste kanalen op dit moment. Wat begon als een kanaal waar je creatieve foto’s op kon delen, is het nu uitgegroeid tot een  absolute grootmacht.  Hoewel de gebruikers zijn toegenomen, zijn de meeste elementen waar instagram mee startte hetzelfde gebleven. Doordat instagram een hele brede gebruikersgroep heeft, is het interessant voor ondernemers om hun merk te delen. Als je als ondernemer een instagramaccount wilt gaan aanmaken, hou dan goed in de gaten dat de beeld en vormgeving allesbepalend is.

  1. Youtube

Wereldwijde gebruikers: 2 miljard

Dit platform wordt vooral gebruikt door individuen. Voor de meeste bedrijven wordt Youtube gezien als een kanaal waar video’s geplaatst kunnen worden, en denken daar verder niet meer bij na. Youtube heeft een hoog aantal gebruikers dus ook dit kanaal kan goed gebruikt worden voor je merk te positioneren. Wanneer je succesvol wilt zijn als bedrijf op Youtube, is het wel van belang om hier nadrukkelijk video’s op te posten.  Daarnaast zit de kracht in de interactie met abonnees en het creëren van een band met de kijker.

  1. Facebook

 Wereldwijde gebruikers: 2,5 miljard

Dit platform heeft het meeste aantal gebruikers, en is veruit de grootste van allemaal.  De mogelijkheden die er beschikbaar zijn als bedrijf om je merk te positioneren, zijn oneindig.  Onder de Facebook familie valt ook Instagram, die op dit moment het kanaal is met de grootste stijging. Toch blijft Facebook een must voor je bedrijf, omdat het platform goed is in het behouden van gebruikers. Heb je als bedrijf dus nog geen Facebook? Als je een social media kanaal gaat aanmaken begin dan zeker met dit platform!