De titel zegt het al, social branding bestaat uit een combinatie van social media en branding. Vooral het stukje over branding heeft wat uitleg nodig, om dit goed te kunnen begrijpen en toe te passen. Om te beginnen, brand betekent “een merk”. Maar wat is een merk? Een merk is meer dan een logo. Branding gaat veel verder dan een logo! Hieronder gaan we je wijsmaken wat social branding is.

Merkpersoonlijkheid

Bij een merk horen een aantal eigenschappen. Een merk heeft een eigen karakter, uitstraling en imago. Branding heeft vooral te maken met het bewust aan de slag gaan met de identiteit van je merk,  persoonlijkheid en reputatie. Als de klant naar jouw bedrijf kijkt krijgen ze een beeld  en gevoel hierbij, dit wordt branding genoemd. Het is heel belangrijk om als bedrijf de klant een speciaal beeld en gevoel te geven, dit bouwt namelijk vertrouwen. De meeste aankopen die gedaan worden door de klant, worden gedaan op basis van emotie. Het is dus belangrijk om een sterk merk op te bouwen, met een goed verhaal waar de klant in gelooft.

Social brand

Vooral in deze tijd is het belangrijk om een sterk merk op te bouwen, er komen namelijk steeds meer concurrenten bij zowel online als offline. Bij het opbouwen van je merk is het “sociaal” zijn een belangrijk onderdeel. Het gaat er dus niet alleen om hoe je je onderneming presenteert, maar ook hoe je je als onderneming gedraagt. Bij social branding gaat het om jouw onderneming besturen met emotie. Door een menselijk en sociaal karakter toe te voegen en sociaal te zijn tegenover je doelgroep, ben je al aardig op weg. Via social media zijn er een tal aan mogelijkheden om een betere binding met de klant te krijgen. Om je onderneming op weg te helpen, hebben we een aantal punten onder elkaar gezet:

 

  1. Social branding is niet alleen maar het sturen van berichten, maar echt het creëren van meerwaarde voor de klant.
  2. Social branding gaat om de betrokkenheid van de doelgroep, de controle over de branding mag dus gerust wat losser gelaten worden.
  3. Social branding gaat vooral om het gevoel van het merk, in plaats van strikte richtlijnen en afspraken. De aspecten waar op gefocust moet worden zijn karakter, waarden, doelen en oorzaken.
  4. Social branding hanteert verschillende typen content, van informatievoorziening, nut en entertainment tot een beloning of iets waar men zich kan mee identificeren.
  5. Een ander belangrijk aspect van social branding is tijdigheid.
  6. Denk aan kwaliteit in plaats van kwantiteit.
  7. Social branding bestaat uit het goed omgaan met zowel positieve feedback als negatieve feedback.
  8. Social brands stimuleren menselijke handelingen, activiteiten en gedragingen. Door de ontwikkeling en stimulatie hiervan, krijgt het merk een menselijk en sociaal karakter.
  9. Social brands worden gezien als authentiek en transparant.
  10. Social brands hebben een duidelijk doel voor ogen. Daarnaast wordt er ook alles aan gedaan om dit doel te bereiken.

Nu je wat meer over social branding weet, kan je hier als onderneming mee aan de slag. Probeer verschillende manieren te testen, en te kijken welke aanpak waarde creëert voor jouw onderneming. Succes!