Een EAN code wordt niet geregisterd, maar gekocht. Er zijn verschillende bedrijven die de codes kopen. Net als met ieder product is het verstandig om even rond te kijken bij verschillende aanbieders tot je tot verkoop over gaat.  Het kan namelijk erg verschillen in prijs en aanbieder. Voordat je tot verkoop overgaat –voor welke prijs of  bij welk platform dan ook-  bespaart het je een hoop goede achteraf als je eerst een goede inventarisatie uitvoert van je eigen (web)winkel. Hoeveel producten heb je eigen die je aan een digitale code wil koppelen? Het zou jammer zijn als je later alsnog handmatig producten moet inventariseren omdat je net een aantal codes te weinig hebt besteld.

Elk product een andere EAN code

Let erop dat je voor elk product een afzonderlijke EAN code nodig hebt. Je moet de kleinste verschillen ook meenemen. Denk bijvoorbeeld aan een boek. Dat kan van de eerste, dertigste, of zestigste druk zijn. Als je boek van de eerste druk is, kan dit misschien wel een collectors item zijn. Dan heb je er misschien minder op voorraad, of vraag je er een hogere prijs voor. Als dat zo is, neem je er een aparte code voor om misverstanden te voorkomen die met het blote oog makkelijk te maken zijn.

De digitale EAN code

De EAN code is simpel gezegd een streepjescode, maar hij werkt ook digitaal. Dat betekent dat je hem ook kunt toewijzen aan producten die je in een webshop plaatst. Zorg ervoor dat het bestuursprogramma van je webshop de code aan je product kan koppelen. Anders kan je digitale inventarisatie alsnog onnodig in de war raken. Rekent een klant iets af bij de digitale kassa, dan moet diezelfde kassa dat wel kunnen registreren. Je ziet een kassameisje in de supermarkt ook scannen. Stel je voor wat een rommeltje het zou worden als ze dat zou vergeten…