Heb je na jaren gewerkt te hebben voor een werkgever de gewaagde stap genomen om voor jezelf te beginnen? Dan zullen spannende tijden aanbreken. Hoe hard je ook werkt, wanneer je jezelf niet goed hebt voorbereid bestaat de kans er dat je de opstartfase niet overleeft. En je bent hierin niet de enige, uit cijfers van het CBS blijkt dat ongeveer de helft van alle startende ondernemers binnen vijf jaar weer stopt met zijn of haar onderneming. Wil jij voor jezelf gaan beginnen? Doe dan eerst een gedegen marktonderzoek om niet binnen vijf jaar noodgedwongen te moeten stoppen.

Ondernemingsplan

Elke startende ondernemer wordt geadviseerd om een ondernemingsplan te schrijven. Zowel vanuit het Kamer van Koophandel alsook vanuit financiers wordt een gevraagd om een ondernemingsplan. Dit is niet zonder reden. In een ondernemingsplan schrijf je jouw plan helemaal uit, breng je jouw concurrenten en doelgroep in kaart en maak je een financieel plan. Een belangrijk onderdeel van een ondernemingsplan is een gedegen marktonderzoek.

Online marktonderzoek

Met een online marktonderzoek kom je achter of jouw product of dienst kans van slagen heeft. Want blijkt nou uit zo’n onderzoek dat er aanpassingen aan je dienst of product nodig zijn, kan je dit nog uitvoeren voordat je het daadwerkelijk op de markt brengt. Een online marktonderzoek is een laagdrempelige, maar effectieve manier van onderzoek doen. Zo kan je zelf de vragen en doelgroep bepalen en binnen no-time heb jij je resultaten van een representatieve groep respondenten binnen.

Doelgroeponderzoek

Een onderdeel van een online marktonderzoek is een doelgroeponderzoek. Weet jij wie je doelgroep is en wat hen bezighoudt? Met een doelgroeponderzoek breng je jouw doelgroep in kaart en kan je bepalen hoe je jouw doelgroep het best kunt bereiken. Zo weet je zeker dat jouw product of dienst niet zal mislukken, maar de doelgroep zal gaan bereiken. De kans is groot dat je mede hierdoor na de opstartfase nog steeds aan het roer staat van jouw onderneming.