Een online klantportaal wordt ook wel klantportal, user portal, client portal, customer portal, extranet of webportaal genoemd. Om het niet nog verwarrender te maken gebruiken we in dit artikel de term ‘klantportaal’. Genoeg verschillende benamingen dus, maar wat is een online klantportaal nou eigenlijk en waar gebruik je het voor? In deze blog geven we je hier graag wat meer informatie over.  

Wat is een online klantportaal? 

Een online klantportaal kan worden omschreven als een online platform. Op dit online platform kunnen ingelogde gebruikers bepaalde informatie beheren en raadplegen. Dit gaat vaak om specifieke en gepersonaliseerde informatie. In een klantportaal komen verschillende datastromen samen. Dit wordt gedaan door slimme softwarekoppelingen. Voorbeelden hiervan zijn klantgegevens, facturatie en bestellingen. Klantgegevens komen bijvoorbeeld uit een CRM-pakket. Facturen komen uit een boekhoudsysteem. Bestellingen zijn dan weer afkomstig uit een e-commerce platform. Deze stromen worden vervolgens dus samengevoegd in één systeem: het online klantportaal. Gebruikers van dit klantportaal hoeven maar één keer in te loggen om al deze informatie in te zien en zaken te regelen.  

Waar kan je een online klantportaal voor gebruiken? 

Een klantportaal kan voor veel doeleinden gebruikt worden omdat het veel mogelijkheden biedt. Zoals we al eerder schreven heeft de klant er veel profijt van omdat deze al zijn relevante informatie in kan zien door in te loggen in één systeem. Daarnaast biedt een klantportaal ook mogelijkheden voor bedrijven. Het is bijvoorbeeld ook makkelijk om een koppeling te maken met het ERP-systeem. Hierdoor kunnen werkzaamheden makkelijk geautomatiseerd worden. Het klantportaal is ook een manier om in contact te komen met je klanten. Het kan daarom ook worden gezien als een klantvolgsysteem. Je hebt namelijk ten alle tijden toegang tot de klant. Dit zorgt niet alleen voor een extra service voor je klant, maar ook maakt het je diensten transparant. 

Online klantportaal ontwikkelen  

Het is belangrijk om een klantportaal op maat te ontwikkelen. Geen bedrijf is namelijk hetzelfde. Ieder bedrijf heeft een eigen visie en missie. Daarnaast biedt ook niet ieder bedrijf dezelfde soort producten aan. Dit zorgt ervoor dat de eisen aan een klantportaal voor ieder bedrijf enorm kunnen verschillen. Ook moet je rekening houden met welk type service jij aan je klanten wilt bieden.